
Pakje kwijt? De beste oplossingen op een rij
Je hoopt altijd dat het niet bij jou gebeurt, maar toch komt het bij iedereen wel eens voor: De postkoerier is je pakje kwijt. Het is dan niet altijd even gemakkelijk om te weten wat je moet doen. De meeste mensen sturen meteen naar de koerier (bpost, DHL, PostNL, …) zelf, maar dat is niet altijd de juiste oplossing. We leggen hier even uit wat je best doet om de situatie op te lossen en hoe je de situatie kunt vermijden.
Mis je vaak pakjes omdat je niet thuis was? Dan is een pakketbrievenbus misschien een optie voor jou!
Online bestelling
De meeste van onze pakjes komen van grote verkopers zoals bol.com, Zalando of Amazon. Deze bedrijven hebben grote warenhuizen en contact met een heleboel merken. Door die grootte kan er echter al eens iets verloren geraken.
Contacteer eerst de verkoper
Het lijkt vaak logischer dat je de postkoerier contacteert omdat zij het pakje (waarschijnlijk) het laatst hadden, maar het is eigenlijk beter om eerst de verkoper/webwinkel rechtstreeks te contacteren. Soms hebben zij meer informatie, bijvoorbeeld over grotere problemen die leiden tot vertraging.
Daarnaast kunnen zij ook meteen helpen om bijvoorbeeld het aankoopbedrag terug te storten of de producten opnieuw te verzenden. Een webwinkel heeft vaak een standaardprocedure voor verloren of beschadigde pakjes. Het is best om daar eerst naar te informeren.
Neem contact op met de koerier
Soms zal de webwinkel je doorsturen naar de koerier. Dit gebeurt wanneer er langs de kant van de webwinkel niets meer gedaan kan worden en het probleem waarschijnlijk in het verzendcentrum van Bpost, PostNL of DHL ligt.
Probeer bij het contacteren altijd voldoende informatie mee te geven over het pakje. Zo kunnen de bezorgers er op letten en vinden ze sneller het pakket terug tussen de stroom aan pakketten die het sorteer- of verzendcentrum passeren.
Klacht indienen
Als het contacteren van de verzender of de bezorger niet tot een goede oplossing leidt, kan je altijd een klacht indienen bij Bpost, PostNL of DHL of bij een officiële instantie. Voor kleine pakjes zal dit niet altijd leiden tot een terugbetaling van de kosten, maar het kan op lange termijn wel een impact hebben. Volgens een recent artikel van VRT is het echter niet altijd even gemakkelijk om online een klacht in te dienen bij bijvoorbeeld Bpost. Een ombudsdienst kan dan een betere optie zijn.
Mocht je een klacht willen indienen bij een onafhankelijke instantie zoals het ECC (Europees Centrum voor de Consument), dan moet je er op letten dat dit enkel geldt voor Europese webwinkels. Vergeet daarbij ook niet dat het Verenigd Koninkrijk geen deel meer is van de Europese Unie en dus niet onder dezelfde wetten valt rond handel.
Particuliere verzending
Gaat het om een pakje van een online marktplaats zoals 2dehands of Vinted of een pakje van vrienden of familie? De procedure verloopt redelijk gelijk, maar je zal minder kunnen vertrouwen op de capaciteit van een grote webwinkel om het probleem op te lossen.
Vraag het aan de verzender
Net zoals bij een online bestelling ga je best eerst eens aankloppen bij de afzender. Misschien weten zij meer en kunnen zij contact opnemen met het postkantoor waar ze het pakje hadden achtergelaten.
Neem contact op met de koerier
Als jij en de afzender beide niet weten waar het pakje is, kan je best contact opnemen met het postbedrijf. Zij kunnen dan op zoek gaan naar het pakje of je informatie geven over interne problemen bij sorteer- en verzendcentrums. Mocht dit niets opleveren, kan je een klacht indienen en hopelijk zo wat kosten terugvorderen.
Bij pakjes die grenzen oversteken ga je moeten achterhalen wie verantwoordelijk is voor je pakje. Het gebeurt namelijk soms dat je pakje van het ene postbedrijf naar het andere wordt overgedragen, bv. van DHL naar BPost of PostNL.
Zorg voor een onderlinge overeenkomst
Als het om een tweedehands product gaat of iets persoonlijks, is het natuurlijk moeilijk om gewoon een nieuwe te versturen. Je moet dan met de verzender een onderlinge overeenkomst vinden waar beide partijen tevreden mee zijn.
Verlies nooit meer een pakje
Het kan altijd eens gebeuren, maar je vermijdt natuurlijk liefst zoveel mogelijk dat je pakjes kwijt geraakt. Er zijn een aantal maatregelen die je kan volgen om de kans op een vermist pakje of beschadiging te verminderen.
Traceerbare verzending
Kijk altijd of je de optie hebt om via track&trace-verzendingen te werken. Het is vaak een paar euro duurder, maar je vermijdt daarmee dat het pakje zomaar verloren gaat. Je hebt namelijk altijd een verzendingsgeschiedenis waar je je op kan beroepen als er iets misgaat.
Controleer de verkoper
Zeker bij online marktplaatsen zoals 2dehands of Vinted is het belangrijk om eerst eens te onderzoeken hoe betrouwbaar de verkoper is. Deze websites hebben vaak een review-functie. Je kan die recensies gebruiken om te zien wat de ervaringen van andere mensen zijn geweest.
Kwalitatieve pakketbrievenbussen
Sommige pakjes raken verloren wanneer ze terug naar het postkantoor moeten of retour worden gestuurd. Soms vergeet een bezorger het pakje weer mee te nemen of wordt het verkeerd gesorteerd in het postkantoor. De beste manier om dit te vermijden is een pakketbrievenbus waar je pakje altijd in bezorgd kan worden!
Bij eSafe bieden wij pakketbrievenbussen aan met een strak design en heel wat keuzemogelijkheden. Neem een kijkje in ons aanbod en ontdek de mooie brievenbussen met handig pakketvak voor al jouw online aankopen.
Lees: Hoe werkt een pakketbrievenbus?
eSafe: Laat je pakje op jou wachten
Gedaan met pakjes kwijtraken of uren op de bezorger te moeten wachten met de kwalitatieve pakketbrievenbussen van eSafe. Laat je pakje voortaan op jou wachten! Bekijk ons breed assortiment en contacteer ons met al jouw vragen.